Legenda o mački vampus
Legenda kaže da je priča o ovoj mački počela kao o stvorenju koje menja oblik i koje je ubilo demona koji je pretio plemenu, što je deo folklora Čiroki plemena Severne Karoline.
piše: Magazin Mačka
„Prijateljski nastrojena, pravedna i pažljiva, duga plava mačka sa belim repom koja ima šest nogu, koja nikada ne odustaje, jer je dobar vođa i dobar pratilac. Mačka vampus je ne samo životinja, ona je duh.“
Legenda o mački vampus se menja od mesta do mesta i od generacije do generacije. Ali dovoljno je poznata širom juga SAD-a, da su je škole u četiri države izabrale za svoje maskote: Konvai Junior and High Schools u Convai, Ark. Srednja škola Atoka u Atoki, Okla, srednja škola Itasca u Itasca, Teksas i srednja škola Lisvil u Lisvilu.
Vampus mačku u Misuriju zovu galivampus, u Arkanzasu je to zviždući vampus, u Apalačiju je to obična stara vampus mačka. Vampus je polužena, polumačka – stvorenje koje može da trči uspravno ili na sva četiri uda, koju vidite samo kada je mrkli mrak ili neposredno pred zoru širom Apalača.
Legenda kaže da je pričao o ovoj mački počela kao o stvorenju koje menja oblik i koje je ubilo demona koji je pretio plemenu, što je deo folklora Čiroki Indijanaca Severne Karoline. U kulturama koje nisu starosedeoci u Americi, to je zavijajuće, zlo stvorenje, sa žutim očima koje navodno može da probije srca i duše onih koji su dovoljno nesrećni da mu pređu put, dovodeći ih do ivice razuma.
Prema knjizi iz 2008. godine, „Čudni Kentaki“ vampus mačka je navodno primećena u Kentakiju i delovima Virdžinije. Dana 7. decembra 1918. godine Greenville Daily Sun u Grinvilu, Tenesiju, izvestio je o viđenju vampus mačke. „Vampus navodno luta velikim grebenom u blizini Getsimanije“, navodi se u tekstu. Mačka je okrivljena za brojne incidente, uključujući ubijanje stoke širom Severne Karoline, Džordžije i Tenesija, prema članku iz 2020. godine. U istom članku Masei je izvestio da je u februaru 1923. godine objavljena priča sa naslovom: „Vladavina terora izazvana racijama vampusa u močvarama Virdžinije. U članku se kaže da “istražitelji veruju da je ‘misteriozno čudovište’ vampus”, koje je jelo svinje i druge životinje u blizini Norfolka.
Poreklo imena
Ime mačke vampus se ne pojavljuje u američkim novinama i literaturi sa puno regularnosti sve do dvadesetog veka, iako koreni njegove etimologije sežu duboko. „Vampus mačka“ je inverzna od neobične narodne reči „katavampus“ ili „cattivampus“.
Prema Morrisovom rečniku porekla reči i izraza iz 1977. godine koji je objavio Harper Kolins, reč „katavampus” u svojim različitim oblicima možda je korišćena u svrhe zastrašivanja na jugu pre rata. Rečeno je da su robovlasnici upozoravali robove da ne beže, jer će u suprotnom naići na „mačke katavampusa“ koje su noću lutale i urlale po šumi. Bivši rob i abolicionista Frederik Daglas rekao je u govoru iz 1857: „Postoji nešto kukavički u ideji razjedinjenosti. Gde su bogatstvo i moć zbog kojih bi nas četrnaest miliona trebalo da pođe za petama pred tri stotine hiljada robovlasnika, iz straha da ne budemo pojedeni? Daglas koristi reč u njenom adverbijalnom obliku da znači „potpuno poražen“, i nagoveštava da je to možda bio uobičajen idiom koji su koristili robovlasnici da nametnu potčinjavanje.